App udviklet af ITU-studerende vil hjælpe dig med at opdage ny musik

To ITU-studerende udlever startup-drømmen med en ny musikapp, der giver up-and-coming artister og musikelskere mulighed for at finde hinanden.

IværksætteriappsITU Business Developmentalgoritmer

Med tjenester som SoundCloud og YouTube er det lettere end nogensinde for håbefulde musikere at nå ud til et stort potentielt publikum. Desværre drukner musikken dog ofte i det enorme udvalg – på SoundCloud alene uploades der 12 timers musik i minuttet. Den nye appbaserede musiktjeneste Limelight, som går i luften til efteråret, sigter mod at gøre udvalget af ny musik af uopdagede kunstnere mere overskueligt, til glæde for både kunstnere og musikelskere.

”Vi ser et enormt behov hos grønne musikere, som simpelthen drukner i al den musik som bliver uploadet på internettet. Kort sagt mangler de simpelthen eksponering til det rette publikum. Samtidigt er vores erfaring, at lyttere som gerne vil opdage ny musik ikke har overskud til aktivt at søge efter musikken,” forklarer Qadar Ahmed, som står bag Limelight sammen med studiekammeraten Anders Nygaard.

De to iværksættere mødte hinanden på bacheloruddannelsen Global Business Informatics på ITU og har arbejdet på projektet i omkring et år. I efteråret blev Limelight optaget i Startup Programme hos ITU Business Development, og virksomheden er nu på vej videre til programmets anden fase, Proof-of-Concept, hvor de modtager en investering. I dag tæller Limelight-holdet i alt syv udviklere og designere, hvoraf de fem er i gang med en uddannelse på ITU.

Tilpasset musikstrøm
På appen kan brugerne definere hvilke musikgenrer, de kan lide, og bedømme numrene med tommel op eller ned. På den måde tilpasser den bagvedliggende algoritme musikstrømmen til den enkeltes smag, mens kunstnerne kan være sikre på at blive eksponeret for lyttere, som kan lide netop deres genre.

Limelight.
På Limelight vil brugerne kunne bedømme hvert nummer med en tommel op eller ned. På den måde vil algoritmen personalisere musikstrømmen lige præcis til den enkeltes smag.
”Algoritmen belønner gode sange og giver dem flere afspilninger. Hvis en sang derimod bliver downvoted igen og igen, vil den ikke blive spillet så meget. Vi stoler på, at vores lyttere har en egeninteresse i at upvote og downvote ærligt, så de får den musik, der passer dem bedst. Men der er også en charme i at kunne støde på helt obskure sange, som man ellers aldrig var stødt på,” siger Anders Nygaard.

Netop derfor vil lytteren for hver 10. sang blive præsenteret for et højt rangeret nummer, der falder udenfor vedkommendes sædvanlige smag. På den måde håber iværksætterne at udvide lytternes musikalske horisont. 

Feedback til kunstneren
For kunstnerne har Limelights feedbackfunktion den fordel, at de kan få meget detaljeret information om sit publikum og deres præferencer, forklarer Qadar Ahmed.

”Som artist vil man kunne se, hvor i sangen folk begynder at like eller dislike. Den feedback kan de for eksempel bruge til at overveje, om der lige skal være denne her guitarsolo i starten af sangen. Samtidig vil de kunne opdage, at de er rigtig populære blandt for eksempel 16-19-årige piger og måske bruge den information til at fokusere på at lave en masse gigs på gymnasier. På den måde vil appen kunne bruges som et springbræt til at udvikle sig,” siger han. 

Pladeselskaber interesserede i data
Limelight bliver reklamefri og gratis at bruge for både musikere og lyttere, og skaberne forventer derfor ikke at begynde at tjene penge fra dag ét.

”Til at starte med handler det om at opbygge et fællesskab med lyttere og artister. Der skal ligge en ordentlig portion musik derude, før det er interessant for lytterne. Senere kommer vi til at implementere noget der hedder ’songboost’, hvor kunstnere kan betale et lille beløb for at få deres numre frem i køen hos et bestemt publikum,” siger Anders Nygaard.

Derudover har flere pladeselskaber vist interesse i på sigt at købe data, som giver dem mulighed for at opdage nye talenter med stort potentiale.

Næste mål: 500 kunstnere inden efteråret
I øjeblikket arbejder Limelight-holdet hårdt på at sprede ordet blandt talentfulde kunstnere landet over ved at besøge spillesteder, øvelokaler, gymnasier og andre steder, hvor musikere mødes. Inden appen bliver lanceret til efteråret, skal der nemlig gerne være mindst 500 kunstnere på portalen for at sikre en tilstrækkelig variation for lytterne.

Allerede nu kan amatørmusikere gratis uploade sange til Limelight. Det eneste krav er, at musikeren selv har ophavsretten til musikken. Kunstneren beholder alle rettigheder til musikken selv.

”Vi vil opfordre alle kunstnere til at lægge deres musik op. Alle musikalske genrer er velkomne – fra metal til hiphop,” afslutter Anders Nygaard.

Mere information

Vibeke Arildsen, presserådgiver, telefon 2555 0447, email viar@itu.dk